Print zonnegroet
Start De yoga docente Yoga oefeningen Levenslessen Contact-Links

De Zonnegroet

1.      Ga ontspannen staan met de voeten naast elkaar. Breng de handen voor de borst. Volg de ademhaling.

2.      Breng je rechterhand op je linker, breng ze naar beneden. Kijk naar de handen en adem uit.

3.      Volg de handen omhoog  en adem diep in.

4.      Terwijl je leeg ademt  breng je de handen naast de voeten en je hoofd richting je knieŽn.

5.      Inademend zet je met een grote stap je linker been naar achteren til je de borst eruit en kijk omhoog.

6.      Hou de adem vast en breng ook je rechter been naar achteren. Duw je hielen richting de grond en laat je hoofd tussen je armen ontspannen.

7.      Breng de knieŽn  en borst richting de grond en houd je zitvlak boven de grond. Adem is nog steeds vast.

8.      Laat je zitvlak richting de grond komen terwijl je uitademt.

9.      Inademend richt je jezelf op terwijl je schaambeen op de mat blijft en kijk omhoog.

10.   Blijf ingeademd terwijl je opnieuw in de hondhouding komt.

11.   Stap met je linkerbeen weer tussen de handen, kijk omhoog en de adem is nog steeds ingehouden.

12.   Volg met je rechterbeen en breng je hoofd richting de knieŽn en adem uit.

13.   Inademend kom je weer omhoog met de armen en maak je helemaal lang.

14.   Uitademend breng je de handen weer voor de borst.

 

Een paar woorden over de ademhalingstechniek.

Adem is leven en zonder adem is er geen leven mogelijk. Ook het denken staat stil  en het voelen houdt op zodra de ademhaling ophoudt. De inademing gaat door de neus en is bedoeld om moeiteloos binnen te stromen tot in de toppen van de longen. Daardoor worden we gevuld met levensenergie. Ons gemoedsleven komt tot rust als we de adem in ongeveer 3 tot 4 seconden rustig laten binnenstromen. Een of twee seconden te genieten van het vol zijn om daarna rustig in ongeveer acht seconden  de uitademing te volgen. Door deze rustige en bewuste manier van ademen komt ons gemoedsleven tot rust. Van belang is om tijdens de uitademing de buik steeds diep in te trekken waardoor je haar tijdens de inademing alleen maar los hoeft te laten.

Voor de beginner is het belangrijk om zich eerst te richten op de houdingen en de adem aan te passen aan zichzelf. Pas wanneer het lichaam meer gewend is aan de houdingen kan de aandacht verschoven worden naar de adem. 

Start CD Kom in je kracht Ontspanning CD De zonnegroet De maangroet